Tulkot

Izmantojiet Google, lai tulkotu vietni. Mēs neuzņemamies atbildību par tulkojuma precizitāti.

Tiešā pirkšana – veselībai un zemnieku atbalstam

Tiešā pirkšana – veselībai un zemnieku atbalstam
Kad cilvēks sāk aizdomāties par to, kādu pārtiku pērk un ēd, tiešā pirkšana izkristalizējas kā lieliska alternatīva lielveikalam, „Cēsu Vēstīm” pastāstīja vairāki pircēji, kuri iesaistījušies vietējo aktīvistu grupā, kas nodrošina tiešo pirkšanu - no ražotāja pircēja grozā.
Kad cilvēks sāk aizdomāties par to, kādu pārtiku pērk un ēd, tiešā pirkšana izkristalizējas kā lieliska alternatīva lielveikalam, pastāstīja vairāki pircēji, kuri iesaistījušies vietējo aktīvistu grupā, kas nodrošina tiešo pirkšanu - no ražotāja pircēja grozā.

„Tas ir likumsakarīgi, ka vairums pircēju šeit ir sievietes un mammas,” stāsta pircēja Ruta, kura kafejnīcā „Mala”, kur saņem pasūtījumus, ieradusies ar savu meitiņu. „Ja rūp sava un bērnu veselība, cilvēks lielveikala produktus nelietos. Savukārt šeit zini, ka tā ir manta,” akcentē Ruta.

Vēlmi ēst veselīgāk kā vienu no dzinuļiem iesaistīties kustībā min arī Līga, kura kopā ar dēlu gaida aptuveni desmit cilvēku rindā, lai saņemtu savus pirkumus. „Kad cilvēks sasniedz zināmu brieduma pakāpi, tas kļūst svarīgi. Un, protams, svarīga ir arī iespēja atbalstīt vietējos zemniekus,” uzsver Līga.

Pēc viņas teiktā, tiešajā pirkšanā iespējams tikt pie daudz kvalitatīvākas gaļas un graudu produktiem – miltiem, putraimiem, griķiem. „Tas nav arī dārgāk nekā veikalā. Protams, pirmajā nedēļā, kad gribējās pagaršot visu, rēķins sasniedza 75 eiro, taču tagad pirkumu grozs nedēļai izmaksā ap 30 eiro”.

Kustība ir interesanta ar to, ka pieteikšanās pirkumiem notiek elektroniski – e-pasta sarakstē. Līdz svētdienas vakaram izdarīto pasūtījumu kafejnīcā „Mala” iespējams saņemt nākamās trešdienas pēcpusdienā. Turklāt, piesakoties tiešajai pirkšanai, dalībnieks apņemas arī nepieciešamības gadījumā brīvprātīgi strādāt pie pasūtījumu nodošanas pircējiem.

Preču klāsts ir visdažādākais – no bišu vaska svecēm līdz lauku olām. „Te var iegādāties pat zivis. Uz veikalu var pat neiet,” smaidot stāsta pircēja Dace.

Kā norāda Cēsu tiešās pirkšanas iniciatīvas aizsācēja Signe Jānelsiņa, ideja radās, jo „tobrīd biju pārmaiņu priekšā un biju atvērta visam jaunajam. Laimīgas sagadīšanās pēc dzirdēju radio raidījumu, kur Rīgas tiešās pirkšanas grupas meitenes dalījās savā pieredzē”.

Raidījums viņu iedvesmojis, jo Cēsu lielveikalos un tirgū nopērkamā produkcija nereti mērojusi tālu ceļu, kā arī patērētāji bieži vien tiekot maldināti vai neinformēti par produktu patieso izcelsmes vietu un radīšanas apstākļiem.

“Sāku sazināties ar citām grupām, meklēt domubiedrus, uzrunāt zemniekus, gatavot jau pieejamo produktu sarakstu, lai arī citiem parādītu, ka mums apkārt ir daudz un dažādas iespējas. Visvairāk mani pamudināja cilvēku atsauksme, un tas radīja lielāku pārliecību pēc šādas grupas nepieciešamības,” skaidro Signe.

Patlaban tiešo pirkšanu izmantojot teju 30 klientu, un vidējā pirkuma groza vērtība ir aptuveni 20 līdz 26 eiro.

„Produkcijas sortiments mums ir gana plašs, bet ir produkti ko sūtam katru nedēļu un ir produkti ko sūtam nedaudz retāk, domājot par to, lai arī zemniekam ir izdevīgi līdz mums produkciju nogādāt,” klāsta Signe, piebilstot, ka „zemnieki ir priecīgi par iesaistīšanos, jo mēs pasūtam produktus regulāri, līdz ar to zemnieks jau zina kāds produkcijas daudzums viņam ir jāsagatavo, turklāt šis ir viens no veidiem kā arī pašiem zemniekiem sasparoties un radīt jaunus produktus, lai vienmēr būtu noiets”.

Sākotnēji visiem potenciālajiem pircējiem un zemniekiem esot jāizprot tiešās pirkšanas būtība, kas esot labi aprakstīta mājas lapā www.tiesapirksana.lv. Kad tas izdarīts un esot vēlme noskaidrot, kā šī kustība attīstās Cēsīs, vai ir vajadzīga palīdzība šādas grupas izveidei citur, iespējams sazināties ar Signi, rakstot e-pastu uz adresi s.janelsina@gmail.com.

„Šobrīd tas viss ir jauns mums pašiem, tāpēc iziesim daudziem posmiem cauri, bet cerams, ka, ar mūsu iniciatīvu un darbību, arvien vairāk pircēji un pārdevēji aizdomāsies par produktu kvalitāti, vietējo uzņēmēju atbalstīšanu, un labāku savstarpējo komunikāciju, kā rezultātā radīsies jaunas idejas, jauni draugi, vairāk tīras produkcijas atbalstītāji un ražotāji,” akcentē Signe.
Datums: 2014. gada 20. februāris